Συνέντευξη στην εφημερίδα «Τα Μετέωρα»

Τρίτη 12 Απριλίου 2016

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΥΒΑ: «ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΒΙΒΛΙΟΥ ΜΟΥ ΠΗΓΑΖΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΜΟΥ»

kalyva-maria02


Τη χαρακτηρίζει η λιτότητα και η αυτοσυγκράτηση. Αποφεύγει εξάρσεις, κορόνες και υπερβολές. Με τη σκέψη της ακονίζει τη φαντασία της, πειραματίζεται, μαθαίνει. Με τον λόγο της επικοινωνεί, εκφράζεται, αναπτύσσει τη λογική και τα επιχειρήματα.
Η ενασχόλησή της με τη συγγραφή δεν ήταν απόφαση που πάρθηκε κατόπιν ωρίμου σκέψεως. Ήταν μία καλά κεκαλυμμένη ανάγκη της, η οποία με το πλήρωμα του χρόνου βρήκε πρόσφορο έδαφος και άνθισε.
Η Μαρία Καλύβα πάντα εντυπωσιάζει με τον τρόπο γραφής της είτε γράφει για παιδιά είτε για ενήλικες. Ανασκαλεύει συχνά τα παιδικά της βιώματα για να εμποτίζει τις ιστορίες της με αρώματα, μελωδίες και γεύσεις άλλων εποχών. Το ήθος της, η συμπεριφορά της και η προσωπικότητά της εμπνέουν εμπιστοσύνη και σεβασμό.
Πολύ ώριμα και κατασταλαγμένα θεωρεί πως κάθε βιβλίο έχει ακριβώς τον ίδιο σκοπό και στόχο, να διευρύνει δηλαδή το οπτικό πεδίο της ψυχής µας και να μας χαρίσει το θεραπευτικό ταξίδι της ανάγνωσης!

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Είναι πάντα ενδιαφέρον για τους αναγνώστες να γνωρίζουμε τι κυριάρχησε στη σκέψη ενός συγγραφέα για να ασχοληθεί με το μαγικό κόσμο του βιβλίου. Ποιο ήταν εκείνο το έναυσμα που σας οδήγησε να ασχοληθείτε με τη συγγραφή, κυρία Καλύβα;
Μια μέρα, εντελώς ξαφνικά, πήρα μολύβι και χαρτί και άρχισα να γράφω. Έγραφα… έγραφα κάθε μέρα, αμέτρητες ώρες. Έγραφα ασταμάτητα. Μονάχα όταν ολοκλήρωσα το πόνημά μου, συνειδητοποίησα τι είχε συμβεί. Η ενασχόλησή μου με τη συγγραφή, λοιπόν, δεν ήταν απόφαση που πάρθηκε κατόπιν ωρίμου σκέψεως. Εικάζω πως ήταν μία καλά κεκαλυμμένη ανάγκη μου, η οποία με το πλήρωμα του χρόνου βρήκε πρόσφορο έδαφος και άνθισε, κυρία Δούλη.
Πόσο χρόνο χρειάζεστε συνήθως για να ολοκληρώσετε ένα βιβλίο;
Για να ολοκληρώσω ένα έργο, χρειάζομαι τουλάχιστον ενάμισι χρόνο. Το χρονικό διάστημα, βέβαια, ποικίλει από βιβλίο σε βιβλίο. Η λέξη τέλος γράφεται μόνο όταν δεν έχω κάτι άλλο να δώσω.
Από πού αντλείτε την έμπνευσή σας για κάθε βιβλίο;
Οι ιστορίες, οι οποίες συνθέτουν το παζλ του εκάστοτε βιβλίου μου πηγάζουν από την καρδιά μου. Πηγή έμπνευσης η ίδια η οικογένειά μου. Είναι καταλυτικός ο ρόλος της στη ζωή μου. Με τη συναισθηματική υπερκάλυψη, που μου προσφέρει, οι ιστορίες αυτές μεταπηδούν εύκολα από την ψυχή μου στο χαρτί.
Τα παιδικά χρόνια και οι μνήμες σας βοηθούν να επιλέγετε τους χαρακτήρες των ιστοριών σας;
Τα παιδικά μου βιώματα, οι μνήμες και οι εικόνες που φέρω στις αποσκευές μου, σαφέστατα με βοηθούν στη συγγραφή. Όχι τόσο στην επιλογή των χαρακτήρων, όσο στο να εμποτίζω τις ιστορίες μου με αρώματα, μελωδίες και γεύσεις άλλων εποχών.
Μετά την πρώτη σας συγγραφική απόπειρα πέρυσι με το μυθιστόρημα «Στόχος ζωής, η ζωή» φέτος καταπιαστήκατε με τη συγγραφή ενός όμορφου και διδακτικού παιδικού βιβλίου με τίτλο «Ένα ξεχωριστό πλάσμα». Ποια ήταν η αφορμή για να μεταπηδήσετε στην παιδική λογοτεχνία;
Η συγγραφή, πρώτα από όλα, καλύπτει τις δικές μου ανάγκες. Γράφω αυτά που την εκάστοτε χρονική περίοδο θα ήθελα να διαβάσω και που για κάποιον λόγο δεν βρέθηκαν στα χέρια μου. Μετά το μυθιστόρημα, ο δρόμος της καρδιάς με έβγαλε σε μέρη που συχνάζουν παιδιά, και εγώ για ακόμη μία φορά αφέθηκα. Απόλαυσα με όλες τις αισθήσεις μου και αυτό το ταξίδι. Όσα μου δόθηκαν, με ευγνωμοσύνη τα δέχτηκα. Θεωρώ πως ως μητέρα -και ως άνθρωπος γενικότερα- ωφελήθηκα ψυχικά από το «Ξεχωριστό πλασματάκι μου».
Ποιον σκοπό και στόχο πιστεύετε ότι έχει η παιδική λογοτεχνία, κυρία Καλύβα;
Τον ίδιο ακριβώς σκοπό και στόχο που έχει κάθε βιβλίο. Να διευρύνει το οπτικό πεδίο της ψυχής μας.
Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να γράψει κάποιος ένα παιδικό βιβλίο;
Η συγγραφή παιδικών βιβλίων, κατά την άποψή μου, είναι μία δύσκολη και απαιτητική εργασία. Καθ’ όλη τη διάρκεια της συγγραφής είσαι σε επαγρύπνηση. Φέρεις μεγάλη ευθύνη για τα γραφόμενά σου και τις εικόνες που θα παρουσιάσεις, κυρία Δούλη.
Ποια είναι η θέση του παιδικού βιβλίου στη σημερινή ελληνική κοινωνία;
Το παιδικό βιβλίο κατέχει σημαντική θέση στη σημερινή ελληνική κοινωνία. Τα παιδιά αγαπούν τα βιβλία και οι περισσότεροι γονείς πασχίζουν να μην τους τα στερούν.
Εκτός από συγγραφέας είστε και μητέρα τι μπορεί να κάνει ένας γονιός για να βοηθήσει το παιδί του ν’ αγαπήσει το διάβασμα από μικρή ηλικία;
Κάποτε μου είπαν: «Εκείνοι που δεν αγαπούν το βιβλίο είναι εκείνοι που δεν το έχουν γνωρίσει», με το πέρασμα των χρόνων ασπάστηκα την άποψη αυτή κι εγώ. Δυστυχώς, δεν υπάρχει μυστική συνταγή για να κάνουμε τα παιδιά μας να αγαπήσουν το βιβλίο, ωστόσο, καλό θα ήταν να τα φέρουμε σε επαφή μαζί του, με όποιον τρόπο κρίνουμε εμείς σωστό.
Πιστεύετε ότι τα παιδικά βιβλία απευθύνονται μόνο στα παιδιά ή και στους γονείς τους;
Τα παιδικά βιβλία απευθύνονται και στους μεν και στους δε. Στα παιδιά έχουν διδακτικό χαρακτήρα, στους ενήλικες ανακεφαλαιωτικό. Δεν είναι για όλους τους ανθρώπους αυτονόητο πως ο άνθρωπος από τη φύση του, όσων ετών κι αν είναι, έχει την ανάγκη να ονειρεύεται, να πιστεύει στο ανέφικτο και να κυνηγά το, ως προς στιγμήν τουλάχιστον, ακατόρθωτο. Το βιβλίο έρχεται να μας δώσει την ώθηση που χρειαζόμαστε.
Θεωρείτε το παιδικό κοινό, ώριμο αναγνωστικό κοινό;
Το παιδικό κοινό είναι ένα ώριμο αναγνωστικό κοινό. Δεν αρκείται στα προφανή, στις οφθαλμοφανείς αλήθειες. Οι εύστοχες ερωτήσεις των παιδιών το αποδεικνύουν περίτρανα. Αντιπροτείνουν, αντιπαραθέτουν, αμφισβητούν, συχνά μας αφοπλίζουν, εμάς τους μεγάλους, κυρία Δούλη.
Τι είναι αυτό που αναζητά το παιδί σε μία ιστορία; Να το διδάξει ή να το διασκεδάσει;
Νομίζω ότι τα παιδιά αναζητούν και τα δύο. Το τερπνόν μετά του ωφελίμου. Άλλωστε το ένα δεν αναιρεί το άλλο.
Εσείς με τι κριτήρια θα αγοράζατε ένα παιδικό βιβλίο για να το κάνετε δώρο σε ένα παιδί;
Το βιβλίο είναι ένα ιδιαίτερο δώρο, όπως όλοι γνωρίζουμε. Όπως οι ανθρώπινες ανάγκες εξατομικεύονται, έτσι και τα κριτήρια με τα οποία αγοράζω ένα βιβλίο διαφέρουν από άνθρωπο σε άνθρωπο, πολύ δε περισσότερο ανά παιδί.
Αύριο 2 Απριλίου γιορτάζουμε την Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου, εσείς επιλέξατε αυτή τη μέρα για να παρουσιάσετε το «Ένα ξεχωριστό πλάσμα» στην πόλη μας. Τι μήνυμα θα θέλατε να περάσετε στα παιδιά, στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς για το διάβασμα και το βιβλίο;
Το μήνυμα το οποίο θέλω να περάσω στα παιδιά, για τα οποία τρέφω μια ιδιαίτερη αγάπη, δεν είναι διόλου γενικευμένο, δεν αφορά την ανάγνωσή με την ευρύτερη της έννοια, είναι πολύ συγκεκριμένο και είναι το εξής: Υπάρχουν στιγμές που νιώθουμε μόνοι, ολομόναχοι και αβοήθητοι, μα στην πραγματικότητα δεν είμαστε• και όταν έχουμε τα μάτια της ψυχής μας ανοιχτά, αργά ή γρήγορα, το διαπιστώνουμε.
Η ανάγνωση είναι ένα θεραπευτικό ταξίδι;
Αναμφισβήτητα είναι ένα από το πιο θεραπευτικά ταξίδια η ανάγνωση.
Τι θα ζητούσατε από τη Φωτεινή, την πρωταγωνίστρια της ιστορίας σας, ν’ αλλάξει στον κόσμο μας;
Δεν θα ζητούσα από τη Φωτεινή να αλλάξει το παραμικρό στον κόσμο μας. Θα της ζητούσα απλώς να χαρίσει απλόχερα υγεία και αγάπη, να σκορπίσει ευτυχία σε κάθε απομακρυσμένη γωνιά του πλανήτη.
Ποια είναι η ομορφιά της ζωής για σας, κυρία Καλύβα;
Η ομορφιά της ζωής, της δικής μου ζωής συγκεκριμένα, κρύβεται στο χαμόγελο των παιδιών μου.

ΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ
Γεννήθηκε στα Τρίκαλα όπου και ζει μέχρι σήμερα με την οικογένειά της. Αποφοίτησε από τη σχολή Βιομηχανικής Πληροφορικής στην Καβάλα. Στο παρελθόν εργάστηκε ως εκπαιδευτικός, ως προγραμματίστρια Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και ως υπεύθυνη μηχανογράφησης.
Τα τελευταία χρόνια ασχολείται αποκλειστικά και μόνο με τη συγγραφή, που είναι και η μεγάλη της αγάπη. Πέρυσι κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Σμίλη» το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο «Στόχος ζωής, η ζωή» ενώ το «Ένα ξεχωριστό πλάσμα» είναι το δεύτερο συγγραφικό της έργο και το πρώτο της βιβλίο παιδικής λογοτεχνίας.
Είναι παντρεμένη με τον συμπολίτη μας Φώτη Παπαλέξη και μητέρα δύο μικρών κοριτσιών της Χρυσοβαλάντου και της Γεωργίας.

*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Τα Μετέωρα» την 1η Απριλίου 2016.
Πηγή: http://www.tameteora.gr/?p=79051
Μέσα από την καρδιά μου ευχαριστώ την εφημερίδα "Τα μετέωρα" για την τόσο όμορφη συνέντευξη, μέσω της οποίας ήρθα ένα ακόμη βήμα πιο κοντά στο αναγνωστικό κοινό μου!
Να είσαστε καλά!

Share This Post

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου